Ben şişkoyum, bildiğin şişko. Görenler boyum uzun diye pek anlamaz; irisin, boyun var derler Tartı da mı yalan söylüyor? Ben şimdi bir yola çıktım, yol hikayemi de seninle paylaşıyorum işte. Belki senin de bir yoldaşa ihtiyacın vardır. Belki sadece sağlıklı beslenmek istiyorsundur. Belki de çok sevdiğin kendi mutlu, görüntüsünden mutsuz bir başka şişko vardır :) Kim bilir?

17 Temmuz 2012 Salı

Tuz Devri - Tuza Abanma, Tuzsuz Kalma

 

   Dünya çapında ölümlerin %13'ünün yüksek kan basıncından kaynaklandığını biliyor muydunuz? Dukan diyetine girip de, kendimi internette kaybedip, Dünya Sağlık Örgütü'nün sayfasında buluncaya kadar; ben de bilmiyordum. 
   Dünya Sağlık Örgütü (WHO) 'Yeme Alışkanlıkları, Fiziksel Aktivite ve Sağlık üzerine Global Stratejiler' oluşturuyor. Bu proje kapsamındaki başlıklardan biri de 'Sodyum kullanımı azaltımı stratejisi'. WHO'nun 2010 yılı raporuna göre yüksek kan basıncına bağlı ölümler düşük gelirli ülkelerde söz konusu oranın iki katına kadar çıkabiliyor. 'Peki bundan bize ne' mi?
    Bilenler bilir, bilmeyenler de lütfen sağda solda Dukan diyeti yapıyorum demesinler; diyetimiz bizlere sodyumu azaltılmış soya sosu, sodyumu azaltılmış tuz tüketmemizi salık verir. WHO söz konusu raporda yiyeceklerden alınan tuzun kan basıncı ve yüksek tansiyonla doğrudan ilişkisi olduğunu dile getiriyor. Ülkeler bazında sodyum tüketiminin azaltımı için çalışmalar yürütüyor. 

     Peki sodyum kullanımını azaltmanın ne gibi faydaları var?
- Felç riskini düşürüyor.
- Kan basıncı düşüyor.
- İskemik kalp hastalığı riskini düşürüyor.

     Dünya çapında düşünüldüğünde günlük tuz tüketiminin 10 gramdan, 5 grama düşürülmesi 2,5 milyon ölümün önlenebilmesi anlamına geliyor. 
      Ammavelakin 'Vay anasını satayım, o zaman hiç tuz yemeyeyim, sonsuza kadar yaşayayım' diye bir dünya yok! Yeterince tuz almayacak olmanız durumunda ortaya çıkacak olan iyot ve sodyum eksikliğinin başınıza öreceği çoraplar da hiç göze alınası değil. İyot eksikliği söz konusu olduğunda;

- Anne karnında ve bebeklikte düşük, ölü doğum, bebek ölümünde artma, zeka geriliği, sağırlık, cücelik
- Çocuk ve gençlikte guatr, büyüme geriliği, zihnin yeterli çalışmaması, güçsüzlük 
- Kullanılabilir zekada gerileme
- Öğrenme yeteneğinin azalması

    Bütün bunların önüne geçebilmek için günlük iyot ihtiyacımızın karşılanması gerekiyor. Bu da bir toplu iğne başı kadar iyota denk geliyor. Ammavelakin ülkemizde yeterli iyotun yemeklerden alınması mümkün değil. Bu nedenle de iyotu arttırılmış tuzlar satılıyor. Bu tuzların bir diğer adı da 'Akıllı tuz'muş. İyot gün ışığından, nemden, ısıdan etkilenen bir madde olduğundan, iyotlu tuzun da gün boyu oda sıcaklığına mazur kaldığı düşünülecek olduğunda, uzmanlar tuzun yemekler piştikten sonra üzerilerine serpilmesini öneriyorlar. 
     Öte yandan sodyum eksikliğinin de bilinen zararları halsizlik, güçsüzlük, baş dönmesi, çarpıntı, düşük tansiyon, hafıza bozukluğu, konsantrasyon zayıflığı, baş ağrısı, depresyon, mide bulantısı ve kas krampları olarak sıralanıyor.
       Hele ki bu sıcaklarda; sağ elinden su şişesi eksilmez ve şıp şıp terlerken, sen sen ol tuza abanma ama sakın tuzsuz kalma sevgili Dukancı!

Kıssadan Hisse:
Yani neymiş? Azı kararmış, çoğu zararmış. Dengeli beslenecek, bir yandan fazla kilolarımızdan kurtulacak, öbür taraftan sağlıklı bireyler olacakmışız.


2 yorum:

  1. Tuzdan vazgeçemeyen biriyim:(((
    Sumak bir nevi kandırıyor ama

    YanıtlaSil
  2. Merhaba, Dukan sitelerini incelerken bloğunuza denk geldim. Ayni yolun yolcusu'yuz.. yeni başlayan.. ya da daha doğrusu yola koyulmaya hazırlanan biriyim. Deneyimleriniz ve paylaşımlarınız beni şimdiden motive etti bile.. Çok şanslı hissediyorum kendimi. Takipteyim :-))

    YanıtlaSil