Ben şişkoyum, bildiğin şişko. Görenler boyum uzun diye pek anlamaz; irisin, boyun var derler Tartı da mı yalan söylüyor? Ben şimdi bir yola çıktım, yol hikayemi de seninle paylaşıyorum işte. Belki senin de bir yoldaşa ihtiyacın vardır. Belki sadece sağlıklı beslenmek istiyorsundur. Belki de çok sevdiğin kendi mutlu, görüntüsünden mutsuz bir başka şişko vardır :) Kim bilir?

16 Temmuz 2012 Pazartesi

Audrey Diyetler Diyarında - Yiyoruz ama Ne Yiyoruz?


  U.S. News and World Report Amerika'da yayınlanmakta olan haftalık bir haber dergisi. Newsweek ve Times'la birlikte ülkenin önde gelen yayınlarından birisi. Washington'da basılan dergiyi benzerlerinden ayıran özelliği ise politika, ekonomi, sağlık ve ekonomi hikayelerine yer veriyor olması.    U.S. News dergisi 'En İyi Diyetler Listesi'ni yayınlamış. Bir Dukan Diyeti uygulayıcısı olarak birinci sırada da benim diyetim var diyeceğimi sanıyorsanız, sezgilerinize pek güvenmeyin derim. :)
   Dukan Diyetinin de içinde bulunduğu ve 'ticari diyet programları' olarak adlandırılan 25 diyet sağlık uzmanlarınca değerlendirilmiş ve puanlanmış. En çok oy almanın kuralı ise şu kriterlerce belirlenmiş; takip etmesi kolay, besleyici, güvenli, kilo kaybında etkili ve kalp ve şeker hastalığına karşı olması. Derginin 'en iyilerin sıralaması' şeklinde yorumlanabilecek listesinin başına da, Amerikan Hükümeti'nce desteklenmekte olan DASH Diyeti oturmuş.  
  DASH; Dietary Approaches to Stop Hypertension'ın baş harflerinden oluşuyor. Bu da 'Yüksek tansiyonu durduracak diyet yaklaşımları anlamına geliyor. Dash diyetini sırasıyla takip eden diyetler ise şöyle; TLC, Mayo Clinic, Akdeniz, Weight Watchers, Volumetrics, Jenny Craig, Biggest Loser, Ornish, Vejeteryan, Slim Fast, Flat Belly, Nutrisystem, Abs, Southbeach, Vegan, Eko-Atkins, Glisemik İndeks, Zone, Makrobiotik, Medifast, Atkins, Raw Food, Dukan, Paleo. 
  Ben derginin araştırmasını mıncık mıncık ettim. Yaşım ve sağlığım açısından bir sakınca görmediğim ve önümüzdeki perşembe günü de tahlillerimi yaptıracağım için içim rahat. Ancak sizlerle derginin dikkat çektiği bazı bilgileri de paylaşmak isterim;

Peki ya Dukan Diyeti , kabul edilen sağlıklı diyet kriterlerini ne kadar karşılıyor? 
( Ancak hatırlatmak isterim; söz konusu kriterler obezleriyle ünlü Amerikan hükümetinin kriterleri.)

Yağ: Günlük kalori ihtiyacının ortalama %20'sini yağlardan karşılayak, Amerikan hükümetinin 20-35 aralığındaki tavsiyesini karşılıyor. 
Protein: Günlük kalori ihtiyacının %40'ı proteinlerden karşılanıyor. Amerikan hükümeti burada limiti 35'e koymuş. Ancak uzmanlar da bu oranın diyetin ilerleyen zamanlarında kabul edilebilir sınırlara gerilediğini öngörüyorlar.
Karbonhidrat: U.S. News uzmanları ne Atak ne Seyir Dönemi'nde önerilen oranda karbonhidrat alınmadığının altını çiziyorlar. Ancak güçlendirme evresinde söz konusu aralıkta karbonhidrat alımı gerçekleşiyor. Hükümetin karbonhidratlar için belirledği oran %45 -%65.
----> MeMyselfAudrey : Bu nedenle seyir dönemi 2 aydan uzun sürecek kişilerin sağlık kontrollerini atlamamasını umarım. 
Lifler: Yetişkinlerin günlük 22 ile 34 gram arasında lifli yiyecek tüketimi tok hissetmenizi ve sindiriminizi kolaylaştırıyor. Atak'ta Dukan 4 gr, Seyir'de 11ve Güçlendirme'de ise 26 gr. lif içeriyor. Bu nedenle sakın sakın sakın ha yulaf kepeğinizi tüketmeyi unutmayın. Yani zorunlulukla zaten 'dardayız'!
Potasyum: Tavsiye edilen günlük potasyum tüketiminin yetişkinler için  2000- 3000 mg. olduğu söyleniyor ancak bunun gıdalardan alınması pek de mümkün değil. Zira potasyum açısından zengin olan muzun bile 11 tanesi günlük ihtiyacı karşılayabiliyor. Peki potasyum ne işimize mi yarıyor? Tuzun tansiyon yükseltme etkisini dengeliyor, kemik erimesini engelliyor ve böbrek taşı oluşumunu engelliyor. Potasyum içeren besinler neler mi? Lahana, brokoli, pazı gibi yeşil yapraklı sebzeler, zeytin, balık, sarımsak, portakal suyu, patates, muz, hurma, incir, avakado, kayısı, badem, fındık ve süt ürünleri. Belki de dışarıdan potasyum takviyesi almayı da düşünebilirsiniz. Ben bilmem, doktorunuz bilir. 
Kalsiyum: Kemiklerin sağlığından öte kan damarlarının ve kasların düzgün çalışabilmesi için kalsiyumun temel bir işlevi var. Dukan Diyeti uygularken bu açıdan oldukça şanslıyız. Günlük 1000- 1200 mglık önerilen dozu kesinlikle tutturuyoruz. 
----> MeMyselfAudrey : Aman dikkat! Günlük 1200 mg. sınırını aşmamaya çalışın ki böbrek taşı riskine girmeyin. 
B-12 Vitamini: Dukan eksikliğini çekenleri bile dümdüz edebilir :) Aman dışarıdan bir de B12 takviyesi alayım demeyin. Niye mi?
D Vitamini: Güneş ışığı güneş ışığı güneş ışığı!!!

1 yorum:

  1. Canım blogun hayırlı olsun:) şuraya bir de üye olmak için butonu da eklersen süperrr olcak !!!

    YanıtlaSil